МАНІПУЛЯТИВНА СОЦІОЛОГІЯ

Те, що діється з соціологією напередодні виборів, можна назвати не інакше, як «дикунством» і «соціологічною вакханалією». Адже саме в такий час з’являється купа нових соціологічних контор, фальшивих установ, і соціологія використовується суто, як засіб маніпуляції і впливу. Для чого насправді потрібна соціологія? У більшості країн світу соціологію використовують для корекції виборчої кампанії. В Україні ж - як засіб маніпуляції, коли виборця вводять в оману, дають йому не повну або викривлену інформацію.

Є кілька основних методів такої маніпуляції. Перший, коли подається зовсім «вигадана соціологія». Другий, коли на результат впливає формування вибірки. Скажімо, під час вуличного опитування у вибірку потрапляє більше активного населення, яке не завжди ходить на вибори, на відміну від тих же пенсіонерів. У теперішній час люди часто відмовляються брати участь в опитуваннях з різних причин. Загалом же рівень тих, хто не визначився в Україні коливається від 30% до 40% у різних регіонах. Таким чином, якщо враховувати тільки тих, хто вже зараз визначився і прийде на вибори, отримаємо «захмарний результат» для окремих кандидатів. Водночас до виборів ще місяць і важлива динаміка росту рейтингу, тобто, коли припаде пік прихильності до кандидатів. Не факт, що теперішній лідер таким і залишиться. На це впливає дуже багато факторів – від психологічного стану населення до різних зовнішніх подій політичного та економічного життя. Третій, - це занадто вільне трактування слів соціологів. Коли, наприклад, опускають якусь частину коментаря, виривають певні думки з контексту, дають «потрібний заголовок» тощо.

Ілюстрацією такої є ситуація, що склалася у Тернополі. Зокрема, приблизно однакову прихильність тернопільців приписують трьом кандидатам, яких ми тут не рекламуватимемо. Якщо вірити всім трьом дослідженням, то практично кожен другий тернополець підтримує цих трьох кандидатів одразу. Якщо ж підсумувати цю прихильність, то виявиться, що вона далеко перетне позначку у 120%. Здебільшого, такими методами послуговуються недобросовісні кандидати, які використовують цифри на свою користь, часто нівелюючи елементарними правилами логіки. Але ж виборець голосуватиме за одного претендента. Звичайно, що це є технологія маніпулювання цифрами, що покликана вплинути на наш вибір, маніпулювати нашою думкою, зробити нас інструментом реалізації чиїхось політичних амбіцій.

Ефективність маніпулювання соціологією, на думку експертів, є дуже високою. Коли ми бачимо, що соцдосліджень дуже багато і всі вони підкреслюють підтримку того чи іншого кандидата, виборець мимоволі в це повірить. Соцопитування особливо ефективні для тих партій, які балансують на межі проходу/не проходу до парламенту. Якщо соціологія показує партії 3%, то виборець, який цінує свій голос, за неї не проголосує. Якщо ж соціологія стабільно показує 6-7%, за неї проголосують. Така ситуація в партії «УДАР». Якщо раніше в її шанси не вірили, то нині соцопитування показує 7-8%, навіть 10%. Є версія, в рості підтримки партії каталізатором стали саме соцопитування.

Маніпулювання соціологію не ноу-хау нинішніх виборів. Воно мало місце і під час попередніх кампаній. Напевно, намагатимуться нами маніпулювати й на наступних виборах. Наприклад, під час минулої президентської виборчої кампанії багато ЗМІ писали про те, що Сергій Тігіпко вийшов на друге місце у передвиборних перегонах, посилаючись на соціологічне дослідження, проведене солідною фірмою. Проте ЗМІ не зазначали таку важливу річ, що це було телефонне опитування у великих містах. А значить, переважно, на Півдні і Сході. Села там не було. Соціологи, коли презентували результати, звичайно, давали всі вихідні дані. Але для маніпуляції це опускається.

Таких прикладів можна навести ще багато. Для порівняння, останнім часом соціологів звинувачують у тому, що в них дуже відрізняються результати по можливих виборах мера Києва – в одних на 1-му місці Кличко, в інших – Попов. Але це теж маніпуляція, оскільки інформація подається лише по цій парі, без наведення результатів усього списку. А списки складені так, що в одному разі відсотки забираються в Кличка, а в іншому – в Попова. Щоб не було таких маніпуляцій, соціологам слід дотримуватися загальноприйнятих у світі вимог про подачу інформації – подавати всю інформацію про проведення опитування, а також питання в повному обсязі.

Що можна порадити виборцю? Слід пам’ятати, що в більшості випадків результати реальних соцопитувань не публікуються, бо їхня мета - скоригувати кампанію. Якщо соціологія оприлюднюється, то робиться це переважно з метою впливу на громадську думку. Напевно, нікому не захочеться, щоб його вибір визначала чиясь маніпуляція. Тому слід керуватися власними переконаннями, оцінювати програми кандидатів, їхні дії і менше уваги звертати на «передвиборну» соціологію. Зрештою, до дня виборів вона може змінитися за рахунок ведення рекламних кампаній, зміни думки самого виборця. Головне – обирати усвідомлено.

МАКСИМ ЛУК’ЯНЧУК

Додати коментар

Plain text

  • HTML теґи не відображаються
  • Адреси сторінок і електронної пошти атоматично перетворюються у посилання.
  • Рядки та параграфи відокремлюються автоматично.
CAPTCHA
Дайте відповідь на це запитання, щоб ми знали що ви людина, а не робот.
2 + 0 =
Розв'яжіть цю просту задачку і введіть відповідь. Наприклад, для 1+3 введіть 4.